70 14609
29 січня відбувся вебінар-семінар щодо інклюзивної освіти в ДНЗ Березень 17th, 2015 Ірина Залеська

29 січня 2015 року з 11:00 Освітній портал “Педагогічна преса” в режимі онлайн транслював вебінар-семінар з питань алгоритму діяльності міждисциплінарної групи супроводу дітей з аутизмом у ДНЗ. 

Вебінар можна переглянути у записі.

Цей семінар є продовженням серії вебінарів з питань спеціальної та інклюзивної освіти у дошкільних навчальних закладах.

Фахівці говорили про організацію освітнього процесу для дітей з аутизмом у дошкільному навчальному закладі шляхом розкриття таких практичних кроків упровадження дієвого супроводу дітей в освітньому просторі:

– створення сприятливих умов для перебування дітей з аутизмом у дошкільному навчальному закладі;

– шляхи підвищення адаптивних можливостей дитини;

– алгоритмізація діяльності учасників групи супроводу та їхня командна взаємодія в освітньому процесі дитини з аутизмом;

– сфера діяльності практичного психолога: діагностика, взаємодія з іншими фахівцями та батьками, заняття корекційно-розвиткового напряму.

Ведучі вебінару: 

Тетяна Скрипник – завідувач лабораторії корекції розвитку дітей з аутизмом Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, доктор психологічних наук;

Ганна Супрун – науковий співробітник лабораторії науково-методичного забезпечення роботи ПМПК Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи, практичний психолог спеціального ДНЗ № 569, аспірант Інституту спеціальної педагогіки НАПН України.

Презентація до вебінару (посилання для завантаження).

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Коментарi

  1. Дякую за чудовий вебінар.
    Дуже багато корисної інформації.
    Є прохання до вашої команди: організувати такий же вебінар по дітям із синдромом Дауна.
    Дякую

    1. Грищенко Ганна Анатоліївна

      Дякуємо за пропозицію!
      Міністерством освіти і науки заплановано організацію ще низки вебінарів щодо роботи з різними категоріями дітей з особливими освітніми потребами.
      Крім того, зверніть увагу, на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України в розділі “Дошкільна освіта дітей з особливими потребами” є відеоматеріали щодо роботи з дітьми з Синдромом Дауна.

  2. Центр ФППДРДП, Черкаська область

    Доброго дня! Чи будуть укомплектовані штати ДНЗ фахівцями, які здійснюють супровід аутичних дітей? Особливо це питання стосується малокомплектних ДНЗ. Дякуємо.

    1. Грищенко Ганна Анатоліївна

      Проектом Порядку організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах передбачено введення 1 ставки асистента вихователя на 1 інклюзивну групу. Крім того, адміністрація дошкільного навчального закладу може надати дозвіл щодо участі у навчально-виховному процесі асистента дитини з особливими освітніми потребами.
      Враховуючи, що на сьогодні Порядок організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах є проектом, який ще не затверджений у встановленому законодавством порядку, в документ ще можуть бути внесені зміни.

  3. Шановні колеги! Чи можемо ми отримати для інституту ті документи, які видозмінились і .про які Ви говорили? З повагою працівники кафедри педагогіки, психології і корекційної освіти

    1. Грищенко Ганна Анатоліївна

      Проекти документів, що регламентуватимуть діяльність інклюзивних груп дошкільних навчальних закладів, розміщено на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України в розділі “Громадське обговорення”.

  4. Доброго дня! Підкажіть, чи правильно я зрозуміла, що аутизм є неврологічним захворюванням, а не психіатричним. В кого на обліку перебуває така дитина: у психіатра чи невролога.
    З повагою, С.О.Клименко

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Так, аутизм є неврологічним розладом. І в багатьох країнах діагноз таким дітям ставлять саме неврологи, або сімейні лікарі, а в деяких країнах – і клінічні психологи. Але у нас традиційно такі діти – на обліку у психіатрів (наші неврологи взагалі не обізнані щодо аутизму!). Але хочу підкреслити – у психіатрів нема жодного ні діагностичного, ні терапевтичного (у тому числі – фармацевтичного) власного (психіатричного) засобу, чи методу для осіб з аутизмом.

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Підхоплювати інтерес дитини (“входити з нею в резонанс”), збагачувати, різноманітнити її діяльність, обігравати її стереотипні інтереси, дії. Давати їй світ у відчуттях (використовувати конкретні життєві ситуації та обставини з усією повнотою), ув’язувати предмети у взаємозв’язки (створювати контекст), різнопланово розкривати можливості предметів і способи використання їх…Багато всього! Важливо бачити конкретну дитину, знати її уподобання, перестороги, надцінності й використовувати це у взаємодії. І все це – на тлі системної корекційно-розвиткової роботи, без якої зміни у дитині будуть незначні і нестійкі.

      1. Тетяна Вікторівна Скрипник

        Для того, щоб сприяти становленню здатності дитини з аутизмом адаптуватися у довкіллі, за успішною світовою практикою, необхідно структурувати навколишнє середовище, зробити його максимально зрозумілим і передбачуваним для дитини. Цей підхід охоплює такі позиції, як структурування простору, часу та діяльності, системно використовує так звану візуальну підтримку (розклади, графіки, алгоритми дій, картинки для комунікації, правила тощо). В багатьох країнах світу є державною програмою для дітей цієї категорії. Це культура поводження з ними, що сприяє зменшенню стресогенності навколишнього середовища, упорядкування його у свідомості дитини та формування її уміння цілеспрямовано (і без постійних вказівок дорослих) діяти, орієнтуючись на визначені та впорядковані візуальні підказки. Так дитина засвоює правила поводження в соціумі та оволодіває уміннями продуктивно діяти разом з іншими людьми.

  5. Добрий день, шановні організатори вебінару!
    Якщо дитина вкрай негативно ставиться до музичних занять, занять з фізкультури, прогулянок, як її залучити? з ПОВАГОЮ ДНЗ №33 м. Харків

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Необхідно попрацювати над Індивідуальною програмою розвитку дитини, налагодити систему корекційно-розвивальної роботи, щоб нормалізувати її психофізичний статус, в паралель – шукати форми взаємодії з дитиною, які вона допускає і поширювати, різноманітнити їх. Важливо створити ситуацію, коли дитина набуватиме позитивний досвід взаємодії через музичний матеріал (я приділила цьому достатню увагу у нашій Комплексній програмі “Розквіт”). Щодо фізичних занять: треба щоб ведучий був сповнений ентузіазму, творчо налаштований, весело “підхоплював” дитину на виконання тих чи інших вправ. Тут важлива наша віра в дитину і спрямованість будь що виконати ту чи іншу дію, або хоча б – просуватися у виконанні її. При цьому – вводити розклад (як дня, так і самого заняття), правила і поступово привчати її до організованості і виконання спільної діяльності.

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Існує визначена система корекційно-розвиткових занять з аутичними дітьми, які навчаються в початкових класах, прописана в колективному посібнику „Реалізація оновленого змісту освіти дітей з особливими потребами: початкова ланка”. Цю роботу здійснено співробітниками нашої лабораторії корекції розвитку дітей з аутизмом.

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Звичайно! Але фахівці і батьки мають знати, над якими цілями вони працюють і прагнути, щоб дитина кожного дня набували нових умінь і зростала у своїх можливостях.

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Необхідно дитину послідовно і комплексно розвивати – це головне! Це такі напрями розвитку передусім, як фізичний і сенсорний. А також важливо – відтреновувати виконання нею намальованих соціальних правил.

  6. Будь-ласка надайте презентації ,що транслюються, в доступ до скачування, тому що практично нічого не видно на відео….

  7. Як можна отримати матеріали представлені на вебінарі (або запис для повторного перегляду).
    Дякую.

  8. Цьова Л. М., практичний психолог ДНЗ №93 м. Харкова

    Доброго дня! Дуже дякую за висвітлення такої складної теми як аутизм.

  9. Коломоєць Наталія Юріївна, практичний психолог ККДНЗ № 230, м. Кривий Ріг
    Як побудувати освітню взаємодію з дітьми з розладами спектра аутизму?
    Чи існують в Україні, на данний час, державні програми для роботи з дітьми із РСА?

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Освітню взаємодію треба вибудовувати грамотно і продумано. Слідкуйте за анонсами, або звертайтеся до Інституту спец. педагогіки: ми регулярно проводимо семінари, навчальні заняття для фахівців, курси підвищення кваліфікації. Ця тема потребує ретельного обговорення.
      Щодо навчально-методичного забезпечення. Є наша „Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» (гриф Міністерства), навчально-методичний посібник „Стандарти психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами аутичного спектра” (гриф Міністерства).
      У книзі „Реалізація оновленого змісту освіти дітей з особливими потребами: початкова ланка: навчально-методичний посібник” співробітниками лабораторії корекції розвитку дітей з аутизмом Інституту спец. педагогіки прописано розділ „Система корекційно-розвиткових занять з дітьми з аутизмом”. Зараз готуємо до видання змістовний посібник „Розвиток та навчання аутичної дитини дошкільного віку”.

  10. В комунальному дошкільному закладі є група для дітей зі складними вадами розвитку. В групі виховуються діти з раннім дитячим аутизмом. Кількість дітей в групі – 14 чоловік. Чи можна ввести в штатний розклад закладу посаду асистент вихователя? Дякуємо.

    1. Грищенко Ганна Анатоліївна

      Керуючись абзацом другим пункту 3 Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 N 1055 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 листопада 2010 р. за N 1157/18452, у разі виробничої необхідності за рахунок спеціального фонду навчальними закладами можуть бути введені додаткові посади.

  11. Доброго дня! Чи будуть представлені загалу презентаційні матеріали після вебінар – семінару? Дякую

  12. Скажіть, будь ласка, як здійснювати психолого-медико-педагогічний супровід дітей, які відвідують інклюзивні групи, коли масово ліквідовують районні ПМПК

    1. Грищенко Ганна Анатоліївна

      Психолого-медико-педагогічний супровід дітей в інклюзивній групі здійснюватиметься педагогічними та медичними працівниками дошкільного навчального закладу. До ПМПК частково належить питання комплектування інклюзивних груп.

    1. Грищенко Ганна Анатоліївна

      Проекти документів, що регламентуватимуть діяльність інклюзивних груп дошкільних навчальних закладів, розміщено на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України в розділі “Громадське обговорення”.

  13. Графкіна Вікторія

    ДНЗ “Барвінок” с.Крюківщина
    Чи можна використовувати методику ADOS у ДНЗ для діагностики аутизму?

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Одна з найдоступніших гарних методик – CARS (його легко знайти в інтернеті). Є також методика, яку використовують й при скринінгу – СНАТ, її модифікація – М-СНАТ. Має сенс радитися з експертами та долучати їх до обстеження дитини.

  14. Ірина Літвяк, вчитель-логопед ; Анастасія Ковтун, практичний психолог ДНЗ №1 м.Сміла, Черкаська область

    Вдячні за можливість поширити наші знання з теми аутизму.
    Запитання:
    – Чи існують в Україні на даний час державні або приватні реабілітаційні центри для дітей із розладами спектра аутизму та корекційні освітні програми із грифом МОН?
    – Чи планується введення діагнозу “аутизм” у перелік психічних розладів, що є причиною інвалідності?
    – В яких групах ДНЗ можуть навчатися та виховуватися діти із аутизмом? Яка має бути наповнюваність цих груп? Дякуємо.

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      В Україні є низка приватних корекційно-розвивальних центрів для дітей з розладами аутистичного спектра. Корекційна програма, розроблена співробітниками Інклюзивного ресурсного центру ГО “Маленький принц”, має гриф Міністерства. Діти з діагнозом “аутизм” можуть отримати інвалідність, але не ті, кому ставлять “синдром Асперґера” (тобто діти з високим рівнем когнітивного функціонування).

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Звісно, може і має! А завдання дорослих – вміло організувати навчально-виховний процес з нею.

  15. Перспективи навчання дітей з аутизмом в школі.
    Соціалізація дітей з аутизмом в групі однолітків.
    Робота з баткьами: як зрозуміти потреби дитини з аутичними розладами?.
    Взаємодія дітей з аутизмом і дорослих.

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Все залежить від рівня розвитку дитини та правильно організованого освітнього процесу для неї. Гарні перспективи. Але всім нам (дорослим) треба вчитися, щоб так було. Те саме – про соціалізацію. У Вас скоріше не питання – а означення напрямів роботи. Щодо потреб. Дещо ми починаємо розуміти, коли систематично спостерігаємо за дитиною і знаходимо певні закономірності у її проявах. Але її головні потреби – робити те, що вона хоче. І вона в цьому виявляє здібності геніального маніпулятора і досягає те, що хоче. Наше завдання – привернути її до світу людей і поступово скеровувати у напрямі соціального розвитку та становлення життєвої компетентності. Багато в чому ми допоможемо дитині, коли докладемо зусиль, щоб зробити навколишній світ для неї чітким і структурованим, а тому – зрозумілим і прогнозованим.

  16. Доброго дня. Березівський навчально-реабілітаційний центр житомирської обласної ради. -Чи вважаєте ви за доцільне при навчально-реабілітаційних центрах, де є відповідні кадри, створення окремих груп для дітей з розладами спектру аутизму?

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Треба розбиратися з конкретними ситуаціями. Можуть бути і класи для дітей з розладами аутистичного спектра, так само, як і комбіновані класи (й інклюзивні класи у звичайних школах). Я бачу сенс у кожній з цих форм. Але виходити треба з рівня розвитку дитини та її можливостей. При тому, ці можливості необхідно весь час розвивати (сплановано й узгоджено займатися такою діяльністю). Таким чином, можлива етапність. Більш складна дитина може бути спочатку у спеціальному класі для таких дітей, потім, вона набуває здатності долучатися до класу комбінованого типу, а потім – переходить до інклюзивного класу. Такі маршрути чітко відпрацьовано в інших країнах, і ми убачаємо перспективність таких сходинок. Важливо, щоб у кожному форматі було все продумано і грамотно облаштовано, від А, до Я. Готові консультувати Вас у цих питаннях.

  17. За якими ознаками у дитини можна чітко виявити аутизм і куди рекомендувати звернутись батькам, до яких фахівців.

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      Передусім треба поспостерігати за типовими проявами дитини: куди спрямована її увага; як вона поводиться з іншими людьми, чим займається, коли надана сама собі. Якщо дитині не цікаві люди, вона не вігукується на ім’я, не виконує прохання, не виявляє ініціативу для контакту з ними (не звертається з проханням, не жаліється тощо), не цінує увагу інших, “самодостатня” у найгіршому сенсі цього слова – це вагомий привід, щоб бити на спалах. Тобто, передусім – несформованість її соціальних функцій і часто – дивні сенсорні прояви, своєрідні маніпуляції з предметами, стереотипні рухові дії. Найкраще звертатися до тих фахівців, які гарно себе зарекомендували. Для цього варто знаходити батьків, які пройшли вже консультативноо-діагностичний етап і радитися з ними. Ми зі свого боку також готові консультувати з різних питань як фахівці, так і батьків.

  18. Хто повинен розробляти програми для індивідуального супроводу дитини?
    Що потрібно покласти в основу такої програми?
    Враховуючи той факт, що потрібно погоджувати корекційно-розвивальні програми, які джерела варто брати за основу?
    Якщо я працюю в садочку на ставку за нормативами часу 20 годин безпосередньо працюю з учасниками НВП, а діток з особливими освітніми потребами 5(в межах загального навантаження), як правильно розподілити час, яким пріоритетам надати перевагу, що проігнорувати?

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      У Вас дуже предметні питання, які потребують ретельного обговорення. Можете приїхати на консультацію до Інституту спеціальної педагогіки, а також слідкувати за нашими анонсами – ми обов’язково будемо у найближчі місяці впроваджувати навчальні програми для фахівців різних напрямів діяльності і централізовано підвищувати їхній фаховий рівень.

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      На жаль, поки в Україні цей механізм не відпрацьовано. Вам треба знайти експертів, яким можна довіряти. Дуже важливо розкрити особливості психічної організації дитини та вибудувати стратегію корекційно-розвивальної допомоги їй, наслідком якої буде успішне введення її в освітній простір. Якщо Вам потрібен офіційний діагноз, то треба звернутися до психіатра. За більшими подробицями можна звернутися до нашого Інституту спеціальної педагогіки.

  19. Підскажіть будь-ласка коли розпочнется вебінар?? І чи правильно ми зрозуміли що він буде транслюватись прямо на цій сторінці?

  20. Добрий день, шановні організатори вебінару!
    Запитання:
    1. Чи потрібно на дитину, яка перебуває на інклюзивній освіті в ДНЗ складати індивідуальну програму розвитку? Якщо так, то чи буде розроблений зразок цієї програми?
    2. Чи будуть окремо для ДНЗ розроблені методичні рекомендації по впровадженню інклюзивної освіти?
    Дякую.

    1. Тетяна Вікторівна Скрипник

      На сайті Інституту спец. педагогіки є електронна бібліотека. Там треба серед переліку лабораторій знайти лабораторію корекції розвитку дітей з аутизмом. І в папці 2015 році є наша книжечка -“Освіта дітей з аутизмом: від міфу до реальності”. Там Ви знайдете розроблений нами взірець такої програми. Так, ми працюємо над такими рекомендаціями, а ще плануємо в цьому році декілька статей по дошкіллю у відповідних журналах, популярних серед нашої педагогічної спільноти.