10 4335
Конкурс підручників: 20 фактів, декілька висновків, два припущення і одне запитання Квітень 24th, 2015 Ірина Залеська
9gp9j

Факт № 1. Міністерство освіти і науки України 29 травня 2014 року підписало МЕМОРАНДУМ з Громадською спілкою “Центр освітніх комунікацій” про співпрацю в галузі освіти. Метою співпраці, серед іншого, передбачається “створення загальноукраїнського репозитарію цифрових навчальних матеріалів…”. Меморандум підписали від МОН заступник міністра Полянский П. Б., від Центру освітніх комунікацій — голова спілки Будний Б. Є. та співголова Поляков О. В.

Важливо: про можливу співпрацю “Центру освітніх комунікацій” або репозитарію з загальноосвітніми навчальними закладами (школами) України в МЕМОРАНДУМІ — жодного слова.

Факт № 2. Міністерство юстиції України 1 липня 2014 року (більше ніж через місяць після підписання МЕМОРАНДУМУ) реєструє Громадське об’єднання Громадська спілка “Центр освітніх комунікацій” (запис № 1420826) і 3 липня видає реєстраційні документи.

Факт № 3. Юридична адреса Громадської спілки “Центр освітніх комунікацій”: 46002, м. Тернопіль, проспект С. Бандери, буд. 34-А.

Факт № 4. Засновниками Громадської спілки “Центр освітніх комунікацій” є: Товариство з обмеженою відповідальністю “Видавництво “Навчальна книга “Богдан” та Товариство з обмеженою відповідальністю “Видавництво BHV­-Освіта”.

Факт № 5. Юридична адреса Товариства з обмеженою відповідальністю “Видавництво “Навчальна книга “Богдан”: 46002, м. Тернопіль, проспект С. Бандери, буд. 34-А.

Факт № 6. Директором Товариства з обмеженою відповідальністю “Видавництво “Навчальна книга “Богдан” є Будний Б.Є.

Факт № 7. Директором Товариства з обмеженою відповідальністю “Видавництво BHV­-Освіта” є Поляков О.В.

Факт № 8. Міністерство освіти і науки України 7 жовтня 2014 року підписує Наказ за № 1149 “Про відбір оригінал­-макетів підручників для учнів 4­-х та 7­-х класів”. Доданим до Наказу Положенням серед іншого визначено, що школи оформлюють результати відбору на сайті підпорядкованого МОНУ Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (ІІТЗО) та репозитарію.

Факт № 9. Розділом “IX. Фінансування” в доданому до Наказу Положенні зазначено, що “Витрати на проведення Конкурсу здійснює МОН України за рахунок коштів Державного бюджету України в межах асигнувань, передбачених МОН України на зазначені цілі…”.

Факт № 10. Міністерство освіти і науки України 11 грудня 2014 року підписує Наказ за № 1461 “Про проведення конкурсного відбору підручників…”. Пунктом 13 цього Наказу забезпечення оформлення загальноосвітніми навчальними закладами результатів відбору покладено на Центр освітніх комунікацій. Пунктом 9.3 визначено, що школи оформлюють результати відбору виключно на репозитарії.

Факт № 11. Міністерство освіти і науки України 5 січня 2015 року підписує Наказ за № 5 “Про затвердження інструктивно­-методичних матеріалів…”, де серед іншого підтверджується необхідність передачі інформації з результатами відбору до репозитарію.

Факт № 12. У всіх вищезазначених Наказах вказується, що відбір підручників проводять учителі шкіл, які читають відповідні предмети.

Факт № 13. На сайті репозитарію станом на 20 березня вже понад  два тижні вивішено таку інформацію:

«Запрошуємо до Репозитарію навчального контенту

Шановні освітяни!

У зв’язку з перенавантаженням сервера запитами на перегляд конкурсних підручників (понад 2 млн запитів на день), ТІЛЬКИ НА ЧАС ПРОВЕДЕННЯ КОНКУРСУ встановлено такі обмеження:

1. Заборона нових самостійних реєстрацій користувачів.

2. Перегляд і завантаження книжок дозволено лише для шкіл з відповідними логінами-кодами шкіл.

Просимо з розумінням поставитися до цього рішення.»

Факт № 14. В Україні близько 500 тисяч учителів, із них тих, які викладають у  4­-х та 7­-х класах, приблизно 100 тисяч. Навіть якщо припустити, що на сайт репозитарію одночасно зайшли всі вчителі (що практично неможливо ані в жодному разі) — це буде його найбільшою відвідуваністю.

Факт № 15. У Наказі № 1149 зазначено, що Конкурс проводиться на засадах “відкритості, прозорості й гласності”.

Факт № 16. На сайті http://www.lokando.com/ оприлюднено таку  інформацію про власника цього ресурсу:

«LOKANDO AG

Boschetsrieder Str. 20

D­81379 München

Telefon: +49 (0)89 743432­0

Telefax: +49 (0)89 743432­32»

На сайті репозитарію немає жодної інформації про телефони технічної підтримки, форми зворотного зв’язку, адреси та реквізитів організації в Україні, якій належить даний ресурс.

Факт № 17. 13 березня виходить лист МОН № 127 за підписом Полянського П. Б., яким встановлюється, що “платформою проведення нового (виділено мною, бо хіба був “старий”?) конкурсу… є виключно репозитарій…” Більше того, ­ “запити щодо Конкурсу, відбору підручників, голосування тощо на інших ресурсах не підлягають розгляду і виконанню”. Тобто, якщо якась школа захоче оприлюднити свій вибір на власному  сайті — вони порушники… Якщо хтось надасть запит про перебіг конкурсу — це не підлягає розгляду та виконанню.

Факт № 18. 27 лютого в онлайн-трансляції було публічно оголошено результати конкурсного відбору підручників у 1 турі. 5 березня на сайті МОН розмістили протокол з результатами конкурсного відбору від 26.02.15, які відрізнялись від публічно оголошених 27 лютого. Подальші пояснення щодо оголошення в прямому ефірі непідписаного протоколу з незатвердженими результатами не задовольняють жодних вимог здорового глузду, бо опублікований 5 березня протокол датований 26 лютого.

Факт № 19. Датою закінчення відбору Наказами встановлено 20 березня 2015 року. Станом на 23 березня ні на сайті ІІТЗО, ні на сайті репозитарію жодної інформації про результати відбору школами не оприлюднено.

Наразі ще 20 березня проінформовано про те, що… Конкурс підручників подовжено до 15 квітня. Жодних посилань на нормативні документи (зрозуміло, що це може бути зроблено лише новим Наказом МОН) немає. Тобто або Центр громадських комунікацій уже диктує умови МОНУ, або ж має звідти відповідну інсайдерську інформацію…

Висновки:

під гаслами боротьби зі «схемами» при замовленні підручників, що існувала за минулої влади, створено іншу схему, яка є ще більш цинічною, бо побудована на прямій взаємодії: чиновник – керівники деяких (конкретних) видавництв України;

­ подальше проведення конкурсу з відбору підручників під загрозою зриву;

­ підриваються (чи вже підірвані?) останні сподівання освітянської і батьківської спільноти на можливість робити справи чесно в інтересах освіти і держави.

Припущення № 1: освітяни та громадськість не побачать жодної зрозумілої інформації про результати відбору підручників без настійливих вимог і скандалів.

Припущення № 2: є ознаки щонайменше фахової недбалості, а можливо, й корупційного злочину.

Факт № 20. 17  березня на мою електронну пошту надійшов лист від… видавництва “Навчальна книга “Богдан” із темою “Репозитарій від МОН” і рекламою власної продукції…

Запитання: приїхали? чи тільки від’їжджаємо?…

P.S. У рубриці “Політика конфіденційності” на сайті репозитарію записано:

“Використовуючи даний сайт, ви погоджуєтесь з умовами цієї політики конфіденційності. Надаючи інформацію за допомогою даного сайту, ви даєте згоду на збирання, використання і розкриття своїх персональних даних у відповідності з умовами цієї політики конфіденційності.”

Зрозуміло? Вас Наказом Міністерства зобов’язують надати свої персональні дані, а ще й «ви даєте згоду на … розкриття своїх персональних даних».

Кому, на якій підставі та з якою метою ваші персональні дані будуть розкриті – жодного слова.

Антон Попов, вчиться на журналіста

 

Освітній портал “Педагогічна преса” не завжди поділяє думки своїх авторів, проте, керуючись демократичними засадами, подає різні погляди на резонансні події в освітянському суспільстві.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Коментарi

  1. Допоки виданням підручників будуть у тій чи іншій мірі керувати чиновники – будуть проблеми. Єдиний вихід – ринок, Міносвіти надає гриф “Відповідає чинній програмі”, а видавництво друкує і намагається реалізувати через книжкові магазини або безпосередньо школам, батькам, учням підручники, соціально-незахищеним – компенсація вартості підручників з бюджету.
    (с) Громко + Шестопалов.

  2. Після цієї публікації мені в ФБ почали надходити запитання:
    Що? хто? навіщо?
    Тобто замість того, щоб надсилати ці запитання за адресою –
    вони пішли ще поки невченому і без досвіту автору – всім, хто
    це робить – дякую! Починаю набувати досвід

    А ми дивились та мовчали,
    Та мовчки чухали чуби.
    Німії, подлії раби!
    “Юродивий.” Тарас Шевченко.

  3. Батькам 4 і 7 класів потбно буде купити тільки підручників на суму від 800грн. А якщо в сімї два. учня? Нехай Полянський і Будний купують свої віртуальні. підручники.

  4. Связь с Богданом прослеживается явная, но не только они попали к “сладкой кормушке”! Сейчас на этом рынке видна и связь с ИД “Ранок”, который демонстрирует явное пренебрежение всеми правилами проведения Конкурса! Иначе как классифицировать агитацию директоров школ и заключения договоров о поставках учебников Ранка в школы?

    http://blogs.korrespondent.net/blog/science/3495406/

  5. Если коротко, то: “….слова нашей учительницы начальной школы :
    “я ВСЕГДА покупала,покупаю и БУДУ покупать уч.пособия издательства “Ранок”. Мне ТАК удобно!”
    Она их пособия покупает 15-20 лет, у неё скидки,бонусы какие-то…
    и к тому же ДОСТАВКА прямо в школу распространителем….
    (издательство в нашем же городе находится , в Харькове)….
    И пофиг ей, если аналогичное уч.пособие ДРУГОЙ фирмы по каким-то параметрам будет лучше:
    бумага,шрифт, картинки, текст правил более понятный,
    схемы правил ОЧЕНЬ умно и доходчиво оформлены……..

    Она даже НЕ пыталась прийти ,например, на харьковский Книжный рынок и изучить, сравнить КАКИЕ есть экземплярчики уч.пособий от разных издательств и КАКИЕ ей больше подходят, больше нравятся……
    а ЗАЧЕМ ей это надо?!
    если она зайдёт на сайт “Ранка” закажет уч.пособие (класс,предмет,количество) и распространитель привезёт ей готовый заказ…..
    Т.е. она совершенно НЕ заморачивалась РАЗНИЦЕЙ в КАЧЕСТВЕ уч.пособий РАЗНЫХ издательств….
    разницей в оформлении, подаче правил, количеству и качеству упражнений и т.д.
    Вопрос: даже при наличии возможности для ТАКОГО учителя зайти на сайт репозитария и выбрать уч.пособия ДРУГИХ фирм…..
    они что реально зайдут, посмотрят, почитают, сравнят….
    и ЗАКАЖУТ уч.пособия ДРУГОЙ фирмы?!!!!!

    Что-то я ОЧЕНЬ-ОЧЕНЬ в этом сомневаюсь……
    Ну, разве, что, предложат скидки, бонусы и бесплатную доставку до школы…..(если будут везти издалека…..явно НЕРЕАЛЬНЫЕ условия)…..

    1. Да, не в привычке же дело! Просто удобно получать “благодарность” от Ранка! На целом классе не плохая прибавка к зарплате выходит наверное!

    2. Лариса, как по мне, так в данном случае наличие возможности сравнивать играет очень важную роль. Ведь кто-то заказвывает учебники у издательства “Ранок”, кто-то у издательства “Основа”, кто-то у издательства “Генеза” и т.д. потому что это удобно по тем или иным причинам. Пускай сейчас не все, но многие учителя все равно зайдут на сайт репозитария, ознакомятся со всеми предлагаемыми вариантами учебников и выберут лучший. Таким образом постепенно плохие учебники будут пропадать из наших школ.
      Кроме того мне не совсем понятна Ваша ашрессия по отношению к издательству “Ранок”. Я просматривал конкурсные учебники по алгебре и геометрии для 7 класса, и одними из лучших, по моему мнению, являются учебники Цейтлин и Ершовой. В этих книгах и материал изложен доступно, и структура достаточно грамотно построена, и дополнительные интерент-материалы присутствуют, что важно для соврененного учебника!

  6. Дякую автору статті. Тепер зрозуміло чому підручники Навчальної книги “Богдан”, набравши менше 2/3 позтивних висновків експертів, отримують гриф МОН. Подолати корупцію можна, лише очоливши її.

  7. Є ще пара фактів і теж цікаві:
    1. у видавництві Богдан теж є конкурсні підручники, які зараз “оцінюються”
    2. кілька днів тому у кілька шкіл Києва прийшла телефонограма, що конкурс закінчено і перемеожцями визнані саме ці (Богданівські) підручники. На запити і дзвінки вчителів згодом прийшло пояснення, що це – технічна помилка. Здається, що хлопці не знали, що термін голосування буде подовжено і поквапились вже оголосити себе переможцями!!!!
    3. Є й і факти звернення видавництва Ранок до директорів з цікавими пропозиціями щодо придбання їхніх підручників за привабливими цінами і винагородою для директора ЗНЗ і т.д.
    Чи можна це вважати непрофесійністю? По-моєму все якраз дуже професійно щодо нової корупційної схеми!

  8. Підписуюсь разом з автором під вищезазначеними фактами. Маю додати ще й те, що після завершення “конкурсу” (пишу у лапках, бо після наведених фактів рука не підійметься назвати це дійство конкурсом) батьки будуть змушені купувати за власні кошти те, що замовила школа. Ані з переліком підручників, ані з цінами батьків ніхто не ознайомлює, у той же час школи починають збирати гарантійні листи про подальшу оплату замовлених видань. Та мабуть, трошки підкоректую останнє запитання автора: Ми приїхали вже давно, а ось чи зможемо вибратись з цього лайна?