0 10702
Швейцарія – Україна. Освіта для демократичного суспільства Липень 27th, 2016 Юлія Осіння
9n

 Єднання освіти, влади і громади – саме таким є гасло швейцарсько-українського проекту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» (DOCCU). Нині добігає завершення чергова його фаза, що тривала два роки, проте надалі він не лише не згортається, а навпаки – розширюється.

 Основна ідея проекту – впровадження освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини (ОДГ/ОПЛ) у практику не лише навчальних закладів, а й органів влади. Передбачається створення середовища, в якому пріоритетами є верховенство права та права людини, гендерна рівність, збалансований розподіл повноважень та економічна стабільність. Проект реалізується в Україні в рамках Швейцарської стратегії співробітництва для нашої країни на 2015– 2018 роки. Як зазначає керівник проекту зі швейцарської сторони Рольф Голлоб, «дієве громадянське суспільство – це практична основа децентралізації влади та залучення людей до реального управління і на рівні місцевих громад, і на регіональному й загальнодержавному рівні. Це той досвід, який Швейцарія здобувала понад 100 років і тепер радо поділиться ним з українцями».

1993_1755042591381469_7703074152518450355_n

Партнерами з реалізації проекту в Україні є Національна академія державного управління при Президенті України (саме цей заклад є координатором), Міністерство освіти і науки, Національне агентство України з питань державної служби, Київський і Одеський ОІППО. Саме Київщина й Одещина стали пілотними регіонами, де проект втілюється через систему післядипломної освіти вчителів і керівників шкіл, а також систему навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування.

Тема ОДГ/ОПЛ є новою навіть для Європи, де впроваджується не більше ніж 10–12 років. До речі, Рольф Голлоб є фактично одним з ініціаторів втілення ідей демократичного громадянства на рівні Ради Європи. Нагадаємо: ця міжнародна інституція 2010 року прийняла Хартію з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини.

Дитина здобуває життєві навички, навчаючись не тільки в навчальному закладі, а й у родині, громаді, тому нам потрібно створювати демократичне середовище, – переконана керівник проекту в Україні, завідувач кафедри управління освітою НАДУ Наталія Протасова.

Перший компонент проекту – підготовка педагогів шкіл і позашкілля. Також навчанням охоплені представники районних методичних кабінетів. Проект «озброює» вчителів новими підходами, методиками демократичного викладання, які передбачають важливість власної думки учня, його індивідуальності.

Заняття для фахівців у тренінговій формі проводяться в рамках планового підвищення кваліфікації. За два роки від початку масштабного впровадження таке навчання вже пройшли вісім тисяч педагогів.  У рамках проекту було створено унікальні навчальні програми, що базуються на тренінговій основі.

Оскільки ОДГ/ОПЛ не є окремим навчальним предметом, специфіка цього матеріалу полягає  у його використанні на будь-якому уроці для дітей будь-якого віку, – розповідає Наталія Протасова.

Другий компонент проекту передбачає підготовку директорів, зокрема, прищеплення принципів демократичного урядування в школі. «І в класі, і в навчальному закладі треба створювати атмосферу, що стимулювала б розвиток демократичних компетентностей у наших дітей і молоді, сприяла переходу на новий характер взаємин між учнями, вчителями й адміністрацією закладу», – зазначає Наталія Протасова.

Загалом понад 420 керівників шкіл пілотних областей пройшли навчання в рамках професійних курсів підвищення кваліфікації з ОДГ/ОПЛ та реалізовують проект у своїх навчальних закладах.

Школа не функціонує в ізольованому світі, а працює в умовах реальної громади – міста чи села. У контексті децентралізації, що триває в Україні, підвищення активності громад – питання надзвичайно актуальне. Отже, третій компонент проекту DOCCU передбачає підготовку державних службовців і представників місцевого самоврядування, причому не лише тих, хто працює у сфері освіти.

IMG_20160511_150057

За останні два роки проведено серію тренінгів для викладачів системи підвищення кваліфікації державних службовців, розроблено навчальні програми. Вже більше 10 тисяч державних службовців підготовлено в рамках цього проекту за два роки.

Окремих модулів з ОДГ/ОПЛ у навчальному плані підвищення кваліфікації немає, але цей матеріал вплітається в навчальні дисципліни, що викладаються державним службовцям.

У рамках проекту видано низку посібників із серії «Живемо в демократії», авторами цих посібників є швейцарські фахівці. В Україні її перекладено українською та російською мовами. Також найближчим часом буде видано збірку найкращих практик із розвитку громадянських компетентностей у державних службовців і представників місцевого самоврядування.

Наступна фаза проекту передбачає його поширення ще на шість областей: Полтавську, Херсонську, Івано-Франківську, Львівську, Дніпропетровську і Луганську. Але це не означає, що інші області не можуть звернутися до проекту. Всі навчальні матеріали з ОДГ/ОПЛ доступні для завантаження на освітній платформі з розвитку громадянських компетентностей doccu.in.ua.

IMG_20160512_150128_BURST1

Марія Гриньова, вчитель української мови, заступник директора Усатівського НВК «Школа-гімназія імені Вернидуба» Біляївського району Одеської області, майстер-тренер проекту зазначила: “Розглядаю свою участь у проекті в кількох вимірах.  Як особистість я розвинула свої громадянські компетентності, впевнилася, що все в житті залежить від кожного з нас. Як учитель переглянула свої стосунки «вчитель-учень», відчула більше відповідальності стосовно того, якого громадянина ми сформуємо. Як управлінець разом із колективом однодумців запроваджуємо в закладі принципи демократичного врядування, активніше залучаємо вчителів, учнів і батьків до вирішення всіх питань життєдіяльності школи. Якщо раніше учнівське самоврядування виконувало функцію виконавця розпоряджень учителів, то зараз учні є активними учасниками навчально-виховного процесу. Також школа реалізувала кілька проектів,  спрямованих на те, щоб бути корисними громаді”.

9n

 Володимир Сизон, голова Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, що впроваджує проект, розповідає:Коли пройшов навчання за проектом, зацікавився цією тематикою і вирішив допомогти розвинутися не лише самому, а й новообраним молодим депутатам. Тому ми спільно з НАДУ розробили програму та проводимо щомісячні навчання для депутатів, зокрема з питань держуправління, бюджету, депутатської етики. Прагнемо сформувати демократичні компетентності в представників нашого депутатського корпусу.  Вважаю, що громадянські компетентності особливо важливі в умовах децентралізації, яка накладає додаткову відповідальність. Ми активно залучаємо до громадського життя школу, учнів та їхніх батьків, проводимо спільні заходи. Також зазначу, що людина навчається протягом усього життя, тому надзвичайно важлива грань проекту – безперервність освіти”.

 Директор Нерубайського НВК-гімназія Біляївського району Одеської області, пілотного закладу за проектом Світлана Зубрицька: Завдяки проекту ми стали більш демократичними  відкритими, чутливими до проблем громади, тісно співпрацюємо з громадськими організаціями, зокрема, вирішуємо проблеми навчання дітей ромської національності. Зросла активність учителів, а відповідно, й учнів, у проведенні різноманітних заходів. Потужніше запрацював наш сайт школи, спілкуємося з батьками в соцмережах. Проводимо з батьками психологічні тренінги, вони беруть участь у загальношкільних заходах, педагогічних радах”.

 Дмитро ШУЛІКІН, газета «Освіта України»

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *