0 640
Як використати переваги децентралізації ПТО і забезпечити кваліфікованими кадрами ринок праці, обговорили експерти Жовтень 12th, 2016 Погорєлов Дмитро
img-0005-11.10.2016.9cc9b7bf3438cab9d2b18d210cc1e81a10893

Нагальні питання, що виникають у процесі децентралізації системи професійно-технічної освіти, обговорили учасники зустрічі в рамках проекту Європейського фонду освіти «Децентралізація професійно-технічної освіти України», що відбулася в Міністерстві освіти і науки України 11 жовтня 2016 року.

У зустрічі взяли участь експерт ЄФО, спеціаліст у галузі управління та навчання протягом життя Мануель Аррибас, представники Міністерства соціальної політики України, Інституту демографії та соціальних досліджень імені М. В. Птухи НАН України, Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні.

Директор департаменту професійної освіти МОН України Микола Кучинський звернув увагу на важливість діяльності центральних органів виконавчої влади в перехідний період – до децентралізації закладів професійної освіти. За його словами, на цьому етапі важливо розробити механізм співпраці Міністерства освіти і науки, інших центральних органів із соціальними партнерами, роботодавцями, бізнесом, громадськими інституціями, а також  регіональними учасниками ринку праці.

Микола Кучинський повідомив, що регіони прийняли програми розвитку професійної освіти на місцях, де передбачили формування мережі закладів. «Завдяки регіональним замовленням набір учнів на 1-й курс у професійні заклади відбувся, і зараз ми маємо 122 тисячі першокурсників ПТНЗ, а це 88 %  від прогнозованих 127 тисяч», – пояснив директор департаменту.

Окрім того, сьогодні на місцях закінчується процес формування регіональних рад, які опікуватимуться підготовкою кадрів для ринку праці своїх регіонів. При училищах за допомогою Швейцарської агенції розвитку та співробітництва і компанії «Геберт Інтернешнл Сейлз АГ» відкрито 6 регіональних центрів підготовки монтажників санітарно-технічних систем та устаткування, невдовзі будуть створені центри підготовки майстрів з пошиття одягу. Також сьогодні урядом схвалений законопроект «Про професійну освіту» та направлений на розгляд до парламенту.

Він нагадав, що на початку 2016 року професійно-технічна освіта опинилася в складних умовах – законодавча база не була розроблена під нові умови децентралізації, коли фінансування ПТНЗ здійснювалося з місцевих бюджетів, регіонам було надано всі повноваження, а механізму впливу на виконання ними зобов’язань щодо розвитку мережі професійно-технічних закладів не передбачено. «Безперечно, є виклики, але сьогодні ситуація прогнозована і стабільна, зроблено висновки щодо управління мережею. Процес децентралізації – незворотній, і треба дати можливість закладам бути автономними, при цьому забезпечити ринок праці країни кваліфікованими робітниками», – розповів директор департаменту МОН.

Читайте також: Директори обласних еколого-натуралістичних центрів зібрались на нараду

Заступник директора департаменту професійної освіти МОН Катерина Мірошніченко зупинилася на викликах, що постали перед профтехосвітою сьогодні та потребують вирішення. Перший із них  – це те, що раніше людина могла здобути професійну освіту в будь-якому регіоні країни, а зараз, з огляду на процес децентралізації, це зробити важко. За її словами, сьогодні запит ринку праці на деякі спеціальності знизився, але бажання населення здобути професійні кваліфікації, професію – не зменшилося. «З переходом до принципу формування регіонального замовлення ми вперше постаємо перед проблемою, коли особистість не може отримати професію в регіоні, який не є для неї рідним», – пояснила Катерина Мірошниченко.

Другий виклик – це забезпечення розвитку професійної освіти шляхом багатоканального фінансування, у зв’язку з чим виникає питання вибудови структури відповідальності місцевих органів влади. Регіони отримали додаткові надходження до місцевого бюджету за рахунок децентралізації, але не всі мають бажання ці кошти спрямувати на забезпечення професійно-технічної освіти. Чинним законодавством протягом багатьох років ця функція покладалася на державний бюджет, тому фінансували насамперед соціально необхідні статті, а коштів на розвиток закладів не вистачало. При багатоканальному фінансуванні могли би з’явитися шанси на отримання додаткових ресурсів як із бюджетів регіонів, так і за рахунок безпосередніх замовників робітничих кадрів – фізичних, юридичних осіб.

Третій виклик – це питання власності закладів професійної освіти, де  разом із передачею власності місцевим органам влади виникає проблема їхньої відповідальності за збереження мережі ПТО. В окремих регіонах ПТНЗ можуть здійснювати підготовку за унікальними професіями, які потрібні всій країні, але в таких масштабах ці спеціальності не потрібні конкретному регіону. «Основне протиріччя – загальнодержавні функції професійно-технічної освіти і регіональні підходи до її використання», – наголосила Катерина Мірошниченко.

Обговорення цих питань у колі зацікавлених сторін дає змогу знайти і сформувати ті важелі впливу, що допомогли б використати переваги децентралізації, водночас зберегти загальнодержавні функції, які виконує професійна освіта, – забезпечення кваліфікованими кадрами відповідно до потреб економіки України.

Інформація МОНУ

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *