0 1253
МОН ініціювало інструктаж експертів, які аналізуватимуть проекти підручників Грудень 21st, 2016 Ірина Залеська
Knowledge - light

Міністерство освіти і науки затвердило Положення про конкурсний відбір проектів підручників для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Наразі закінчується реєстрація документа в Міністерстві юстиції. Передбачається, що до 26 грудня 2016 року прийматимуться матеріали для участі в конкурсі проектів підручників. Тим часом МОН ініціює інструктаж експертів, які вже незабаром аналізуватимуть проекти книжок. Установчу нараду «Науково-методологічні засади створення сучасного підручника» провели в Міністерстві освіти і науки й Інституті педагогіки Національної академії педагогічних наук України.

Друкуватися за кошти державного бюджету та потрапляти до навчальних закладів мають лише якісні підручники. Саме тому важливо залучити якомога більшу кількість фахівців до експертизи навчальної літератури. На цьому наголосив заступник директора Інституту модернізації змісту освіти Юрій Завалевський. Також оригінал-макети переглядатимуть експерти з антидискримінаційних питань. Юрій Іванович розповів, що до громадського обговорення Положення про конкурсний відбір проектів підручників для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів долучилося широке коло експертів: представники Національної академії педагогічних наук, Національної академії наук, видавці й поліграфісти – усі, хто причетний до створення шкільного підручника. Активну участь в обговоренні взяло Міністерство охорони здоров’я.

Снимок 2

– У положенні зазначається про два етапи конкурсу. Перший – здійснення експертизи електронних версій проектів підручників. До речі, кожен експерт аналізуватиме не більше двох книжок, поданих на конкурс. Підсумки його першого етапу  підбиватимуть у березні (орієнтовно). Проекти підручників розглядатимуть на конкурсних комісіях: рекомендуватимуть колегії МОН надати гриф новим підручникам, – наголосив Юрій Завалевський. – Коли ці видання отримають грифи, вони будуть розміщені на репозитарії навчального контенту для ознайомлення з ними всіх охочих. Другий етап конкурсу – відбір підручників, який здійснюватимуть безпосередньо вчителі шкіл.

За кошти державного бюджету друкуватимуть лише ті підручники, які отримають понад 20 тисяч результатів відбору. До речі, минулого року ця «планка» становила лише 2 тисячі. Таке рішення допоможе ефективніше використати державні гроші.

– Підручники, які наберуть від 4 до 20 тисяч результатів відбору, можуть друкуватися за кошти держбюджету за умови, що середня вартість книжки встановлюватиметься на рівні паспорта державної програми, а решта суми покриватиметься самим видавництвом. Це рішення дасть можливість забезпечити навчальні заклади якісними підручниками маловідомих авторів, – повідомив Юрій Іванович. – Видаватиметься й навчальна література для шкіл із навчанням мовами національних меншин. За кошти держбюджету друкуватимуть лише лідери в рейтингу відбору.

Про особливості організації експертизи електронних версій проектів підручників для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів розповіла завідувач сектору змісту підручників і навчальних матеріалів Інституту модернізації змісту освіти Олена Дубовик.

– Зміст підручника – це перше, що впливає на якість освіти. Буває, учень хворіє, але навчальна література завжди під рукою – можна прочитати. Тож від того, який матеріал дитина прочитає, залежатиме якість знань, – говорить Олена Анатоліївна. – Минулого року на конкурс надійшло 199 проектів підручників із 78 назв. Цього року конкурс проводитиметься з 80 назв – додався предмет «Основи правознавства». А підручників, напевно, буде не менше. Експерти, які аналізуватимуть те чи інше видання, визначатимуться за допомогою жеребкування. Зазвичай ця процедура проводиться у прямому ефірі, коли будуть прийняті всі конкурсні матеріали. Експертиза здійснюється у визначені строки – не менше 15 робочих днів. Для аналізу однієї-двох книжок цього достатньо.

Разом із назвою підручника, аналіз якого треба буде здійснити, й адресою реєстрації в репозитарії експертам надсилатимуть інструктивно-методичні матеріали. Обов’язково – зразок оформлення експертного висновку. До речі, раніше підпис експерта мав бути завірений у керівника установи, де той працює. Цьогоріч цю норму вирішили скасувати, щоб уникнути можливого впливу. Експертні висновки узагальнюватимуться конкурсними комісіями, за галузями. Найбільші комісії: з природознавства, де будуть об’єднані всі природничі предмети, української мови та літератури і зарубіжної літератури. Найменша – комісія з мистецтва.

– Паперовий варіант висновків експерти надсилатимуть поштою. Скан-версію дублюватимуть електронною поштою. Всі експертні висновки розміщуватимуться на сайтах МОН, ІМЗО й у репозитарії навчального контенту, – додає пані Олена. – Впродовж двох тижнів (10 робочих днів) учасники конкурсу (автори, представники видавництв) зможуть ознайомитися з ними, надати пропозиції щодо поліпшення підручників, доопрацювати його. Якщо автор має іншу точку зору, він повинен аргументувати своє бачення.

Снимок3

Про теоретико-методологічні засади антидискримінаційної експертизи підручника учасникам розповіла радниця міністра освіти і науки України з питань політики гендерної рівності та антидискримінації в освіті Олена Малахова. За її словами, цей вид дослідження введено як обов’язкову складову першого етапу конкурсу: експертиза з антидискримінаційних питань проводитиметься у той же час, коли й предметна. Здійснюватиме її окрема група експертів після сертифікації, проведеної у МОН.

– Результати експертизи проектів підручників 8 класу засвідчили, що 98% підручників, які надійшли на конкурс, містять пряму чи приховану дискримінацію за різними ознаками. Не тільки за ознакою статі, а й віку, факту інвалідності, – наголосила Олена Анатоліївна. – На жаль, не було технічної можливості виконати експертизу всіх 152 видань. Але більша їх частина була проаналізована, а експертні висновки – передано видавництвам. Оскільки експертиза мала рекомендаційний характер, то в 54 % книжок результати не були враховані, у 33 % – враховані частково (йдеться про текстові або ілюстративні правки). І лише у 13 % підручників видавництва змогли врахувати всі надані їм рекомендації.

Деякі приклади зі сторінок підручників, які проходили експертизу, ввійдуть до звіту, що наразі готується. Наприклад, як показав аналіз, ейджизм (дискримінація за віком) може бути в усіх підручниках.

– Завдання антидискримінаційної експертизи – не створити проблеми або покарати когось, а лише допомогти зробити підручники якіснішими. У положенні про конкурс зазначено, що «результати експертизи враховуються під час доопрацювання проекту підручника з метою поліпшення його якості та не впливають на рішення конкурсної комісії про доцільність чи недоцільність надання підручнику грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки». Але, наприклад, у підручниках з інформатики варто було б зазначити, що чимало досягнень, про які знають у світі, були зроблені жінками, зокрема й українками, – стверджує Олена Малахова.

Фахівець нагадала, що в методичних рекомендаціях, які надаватимуться експертам, розкриватиметься перелік захищених ознак (саме так називається пряма чи прихована дискримінація), які визначені у статті 1 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні». Також у методрекомендаціях, порівняно з минулим роком, значно розширили розділ про мову: як говорити чи не говорити про людей залежно від певних захищених ознак.

Часто кажуть «діти-інваліди» або «діти з особливими потребами», хоча правильно було б сказати: «діти з інвалідністю», – наводить приклад пані Олена. – Тож ми намагалися максимально подати всі висловлення, яких варто уникати в підручнику.

Що кращими є підручники, то кращими будуть знання у школярів. Директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН Юрій Кононенко подякував експертам за роботу, яка потребує досвіду, знань і вмінь. Він наголосив, що проведення конкурсу рік у рік удосконалюється. Насамперед – завдяки діалогу між науковцями та громадськістю. «Ми будемо вдячні за «підказки» і авторам, і міністерству щодо того, яких змін потребує українське підручникотворення», – зазначив Юрій Григорович.

Трансляцію заходів, присвячених експертизі шкільних підручників, забезпечив Освітній портал «Педагогічна преса». Відео з установчої наради знадобиться кожному фахівцю, який згодом аналізуватиме книжки.

Довідково

Із Положення про конкурсний відбір проектів підручників для 9 класу…

Склад експертів з кожної назви підручника затверджується наказом МОН України й оприлюднюється на офіційному веб-сайті МОН України, веб-сайті ІМЗО та в Репозитарії.

Експертами можуть бути науково-педагогічні працівники вищих навчальних закладів, закладів післядипломної педагогічної освіти, наукові працівники НАН України та НАПН України, методисти, вчителі, педагогічні працівники методичних об’єднань, асоціацій і спілок учителів з відповідного навчального предмета, представники профільних громадських організацій (за їх згодою).

Експертами не можуть бути працівники МОН України, ІМЗО й особи, які під час здійснення експертизи матимуть конфлікт інтересів (автори (співавтори) електронних версій проектів підручників, поданих на Конкурс, працівники видавництв, перекладачі, чиї переклади використані у відповідних проектах підручників, родичі осіб зазначених категорій тощо), що може вплинути на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень під час виконання наданих повноважень.

Експерти з кожної назви підручника проходять обов’язковий інструктаж щодо здійснення експертизи і оформлення її результатів. Експерти, які не пройшли інструктаж, експертизу електронних версій проектів підручників, поданих на Конкурс, не здійснюють.

Дарина Матат, «Освіта України» № 49 (12.12.2016)
Купити онлайн

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *