0 1176
Литва вже здійснила освітні реформи, які ми плануємо нині: важливо враховувати цей досвід, – Лілія Гриневич Січень 5th, 2017 Юлія Осіння
img-0054-03.01.2017

Днями в Міністерстві освіти і науки України Лілія Гриневич і представники Литви, серед яких Посол Литовської Республіки в Україні Марюс Януконіс та екс-міністр освіти і науки Литви, депутат Сейму Литовської Республіки Гінтарас Стєпонавічюс обговорили пріоритети співпраці в сфері освіти між Україною та Литвою.

«Нині одним із пріоритетів для нас є реформа середньої освіти – «Нова українська школа». Ця сфера стосується найбільшої кількості людей, та водночас вона не зазнавала жодних реальних змін уже багато років. Але, окрім того, ми продовжуємо імплементацію Закону «Про вищу освіту». У цьому напрямі в нас на порядку денному два пріоритети: перший – зміна формату фінансування вишів і другий – побудова системи забезпечення якості вищої освіти», – повідомила Лілія Гриневич.

Гінтарас Стєпонавічюс, який був міністром освіти і науки Литви впродовж 2008-2012 років, розказав про чинну в Литві систему фінансування освіти через ваучери. За цієї системи гроші виділяються на навчання дитини і йдуть у вибраний нею заклад. Фінансування отримують як державні, так і приватні навчальні заклади, що заохочує освітню ініціативу. Зокрема, як зазначив Гінтарас Стєпонавічюс, завдяки цьому суттєво зросла кількість приватних дитсадків, що працюють за різними освітніми методиками.

img-0020-03.01.2017

«Ця система не дає можливості фінансувати порожні знання. Вона одразу показує, в які школи не йдуть діти, і можна далі з’ясовувати, які проблеми призводять до цих тенденцій. Завдяки ваучерній системі в Литві 65 % видатків на середню освіту йдуть із державного бюджету, а 35% – із місцевого», – пояснює пан Стєпонавічюс.

Екс-міністр зазначив, що у вищій освіти в Литві є два види фінансування: базове (постійне) та конкурсне. При цьому обсяг базового фінансування поступово скорочують, адже воно не заохочує заклади до розвитку. Для стимулювання наукової діяльності в закладах частину базового фінансування використовують для грантів та інших форм, що заохочують університети конкурувати між собою і пропонувати різні наукові проекти під державне фінансування.

В Україні, за словами Лілії Гриневич, ваучерну систему нині запровадити важко, адже діє дуже розгалужена система освітніх закладів. Відстані між школами великі, можливості довозити дітей до кращих шкіл формуються лише зараз.

«За 2016 рік ми разом із місцевою владою закупили понад 200 автобусів і створили близько 137 опорних шкіл. Коли буде створено більше якісних  опорних шкіл, а на місцях буде більше можливостей для підвезення, можна буде реально подумати й про впровадження такої системи», – розказала міністр освіти і науки України.

При цьому вона наголосила, що досвід розрахунку реальної вартості навчання одного учня, розроблений у Литві під ваучерну систему, може бути вкрай корисним для України.

«Нам дуже цікаво, за якими методиками ви обраховуєте саме вартість навчання та створюєте коефіцієнти, що дають можливість враховувати різницю у вартості навчання дітей у сільській і міській місцевостях. Історично так склалося, що під час формування фінансування шкіл ми ніколи не зважали на реальну необхідність, ніхто навіть не пробував це розраховувати. Просто виділяли певну суму грошей, яку розподіляли між школами. Ми хочемо відходити від цієї моделі, і ваш досвід буде дуже корисним», – наголосила очільниця МОН.

Також українська сторона зацікавилася такими литовськими проектами, як учнівське самоврядування у школах, «антибулінгові»  кампанії та реформування системи зовнішнього оцінювання.

img-0014-03.01.2017

За словами екс-міністра, учні в Литві відіграють важливу роль у житті шкіл – вони впливають на прийняття важливих рішень і мають власний парламент як на рівні школи, так й на національному рівні.

Зокрема, учні разом із батьками та вчителями беруть участь у виборах директора школи. Спочатку кандидат проходить комісію, що визначає відповідність його кваліфікації, а потім має пройти через процедуру виборів, під час якої конкурсна комісія голосує за різних претендентів на посаду. В цій комісії голос учнів-старшокласників має до 10 % впливу на результат.

«Нам розвиток учнівського самоврядування цікавий насамперед у контексті побудови міжрегіонального взаємопорозуміння. Той же учнівський парламент на національному рівні не лише вчитиме дітей ухвалювати рішення, а й дасть змогу  ближче пізнати однолітків з інших регіонів України, тому це дуже цікаво. Стосовно ж виборів директорів шкіл, то така можливість уже передбачена в Законі «Про освіту», ухваленому українським парламентом у першому читанні. Ми повинні будемо продумувати процедуру, і важливо буде врахувати увесь можливий позитивний та негативний досвід у цій сфері», – зазначила міністр освіти і науки України.

Серед можливих напрямів співпраці також обговорювалось створення інтерактивної платформи для дистанційного навчання в Україні. Зокрема для того, щоб супроводжувати навчання дітей із непідконтрольних територій. 

«Уже зараз ми працюємо над курсами для дітей із непідконтрольних територій, що допомагатимуть їм добре підготуватися до зовнішнього незалежного оцінювання. Однак цей проект має перерости в реальну онлайн-платформу, на якій можна буде навчатися дітям з усієї України», – зазначила Лілія Гриневич.

За результатами зустрічі сторони домовились, що МОН разом із посольством остаточно доопрацює пріоритетні напрями для співпраці, що реалізовуватимуться як безпосередньо через диппредставництва, так і в межах проекту Єврокомісії «Twinning».

Довідково: Twinning – це ініціатива Європейської Комісії, спочатку задумана для того, щоб допомогти країнам-кандидатам отримати необхідну кваліфікацію і досвід для прийняття, впровадження та практичного здійснення законодавства ЄС. Починаючи з 2004 р. Twinning також поширюється на країни Середземноморського регіону.

Здійснюючи діяльність на базі заявок, проекти об’єднують професійні знання та досвід у сфері державного сектора країн-учасниць ЄС і країн-одержувачів для посилення заходів співпраці.

Інформує МОН України 

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *