0 746
Знати, розвиватися і при цьому мати щасливе дитинство: основні принципи Біотехнологічного ліцею «Радовель» Серпень 28th, 2019 Юлія Осіння

На початку серпня у Києві відбулася, безсумнівно, грандіозна подія в освітній сфері – Міжнародна конференція з демократичної освіти IDEC & EUDEC 2019, що вже 26 років поспіль проходить у різних куточках світу.

Цьогоріч у столиці України освітяни з 25 країн, батьки та всі зацікавлені обговорювали такі питання, як важливість демократії в школах, освіта на аутсорс, навчання для серця й розуму, школа майбутнього, дорослішання батьків та багато інших. Серед понад 700 учасників і учасниць конференції була й команда Біотехнологічного ліцею «Радовель», що 1 вересня 2019 року розпочне свій другий навчальний рік.

Незважаючи на «юний вік», Ліцей уже відомий не лише у всій Україні, а й за кордоном. Оскільки в гостях у Радовлі побували не лише провідні українські медіа, що не могли оминути увагою відкриття дивовижно оснащеного державного навчального закладу європейського зразка (безкоштовного для дітей і батьків!) у невеликому поліському селі, а й мовознавець, викладач Колумбійського університету Юрій Шевчук, естонський соціолог, педагог, громадський діяч Юло Вооглайд, директорка Програми імені Фулбрайта в Україні Марта Коломиєць, американські та турецькі волонтери…

Ми вирішили дізнатися, як надсучасний новий освітній простір (а саме так пишуть про Біотехнологічний ліцей «Радовель» в інформаційному середовищі) реагує на сучасні освітні виклики, чи підтримує висловлені на конференції ідеї і чи впроваджує їх. Для цього ми поспілкувалися з автором та меценатом проекту «Радовель» Михайлом Весельським, викладачами закладу, батьками та дітьми.

А: На думку засновника мережі демократичних шкіл в Ізраїлі Якова Гехта, «суть демократичної освіти – виявлення таланту в кожній дитині». Чи погоджуєтеся Ви з цим твердженням? І чи втілюється ця суть у житті Ліцею?

Весельський Михайло Миколайович, автор та меценат проекту «Радовель»: Формулювання «виявлення таланту в кожній дитині» розширюю до «виявлення таланту в кожній дитині і створення умов для його розвитку», бо тільки виявлення замало… У ліцеї ми прагнемо й будемо прагнути це робити, але поки ми ще на самому початку дороги…

На сьогодні в Ліцеї діють понад 10 гуртків: таеквон-до, театральна майстерність, робототехніка, оркестр музичних інструментів, студія танцю та інші. Працюють шкільні та вуличні спортивні майданчики. Для роботи залучені професіонали своєї справи.

А: Яка Ваша думка про свободу та самоуправління, що є принципами всесвітньовідомої школи «Саммерхілл»? Чи інкорпоровані ці принципи в діяльності Ліцею?

Весельський М.М.: «Один із важливих принципів – самоврядування… Моя відповідь аналогічна відповіді на перше питання».

У Ліцеї діють Наглядова рада, батьківський комітет і, власне, шкільний парламент з Президентом. Учнівським парламентом, разом із вчителями, були розроблені «Правила поведінки учнів і вчителів БТЛ «Радовель». Щоп’ятниці в Ліцеї відбувається День учнівського самоврядування, в який ліцеїст(к)и самостійно проводять уроки та збираються шкільним парламентом для вирішення тих чи інших питань.

А: Які ідеї Вас найбільше вразили під час конференції? Чи є такі, що потребують першочергового втілення у практиці Ліцею?

Весельський М.М.: «На конференції я остаточно переконався, що вибраний для Ліцею напрямок правильний… Ми стали на вірні рейки і, хоч і повільно, але рухаємось у напрямку, який веде в майбутнє».

Відзначимо, що в основі концепції Ліцею – створення передумов для формування рис характеру на основі духовних цінностей. Зокрема, у Ліцеї наявні всі необхідні передумови для здобуття академічних знань, фізичного  розвитку та розвитку творчих здібностей.

Знати, розвиватися і при цьому мати щасливе дитинство. Чи не про це говорив на конференції Генрі Редхед, виконавчий директор і вчитель музики у школі «Саммерхілл»? За його словами, «коли діти отримують гарні результати і в них не вкрали дитинство – ось це круто!» Ми спитали у вчителів Ліцею, чи є в них власний рецепт запровадження цієї формули у свою педагогічну діяльність.

 Левчук Ірина Сергіївна, учителька історії: «Напевно, у кожного вчителя свій рецепт, але має бути спільний алгоритм. Для мене – це гуманно-особистісний підхід до навчання і виховання, впроваджений засновником Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки –  Шалвою Амонашвілі. Після участі у конференції IDEC 2019 в Україні  я відкрила для себе дещо інші горизонти сучасної демократичної освіти. Сьогодні  я розумію, що мої уроки історії можуть проходити в іншому форматі. Непотрібно засипати дітей величезною кількістю дат і термінів, та ще й змушувати їх це все заучувати, бо так вимагає програма. Безперечно, ми не можемо, на жаль, відмовитися від деяких аж надто високих вимог, шкільної програми від МОН України, але ми можемо по-іншому мотивувати дітей до завзятого пізнання історичного минулого. Для цього можна сприяти формуванню в учнів колективного інтелекту, коли кожен учень обирає та вивчає те, що йому найбільш цікаво у певному історичному періоді: подія, факт, постать, тощо. Новими знаннями учні обмінюються в класі, таким чином, відбувається процес «навчаючи іншого – вчуся сам».  Також, на мою думку, уроки не мають відбуватися лише у класних кімнатах, учням необхідне спілкування на природі, а тому залежно від теми можна провести урок на подвір’ї: урок-похід до музею, урок-квест, урок-краєзнавчий похід,  урок-гра, урок-читання історичного місця чи пам’ятника. Все залежить від фантазії вчителя і бажання учнів, які можуть обирати формат уроку із запропонованих вчителем варіантів, або пропонувати свій. Також доцільно частіше на уроках використовувати здобутки  мистецтва».

 Румянцев Олександр Сергійович, учитель інформатики та трудового навчання: «Так, все просто. Я підбираю такі завдання з інформатики, що діти, граючись або створюючи щось нове, навчаються. Також прогресуючим моментом є робота діток у команді – це теж по-дитячому, і приносить не менш гарні результати. Найцікавіше, що діти полюбляють щось нестандартне, тому і свою діяльність спрямовую на цей аспект, це аналогічно дитинству – поглинати щось нове та нестандартне. Діти повинні відчувати себе потрібними, тому на моєму кораблі під назвою “Урок” всі діти – капітани».

Підсумовуючи сказане й аналізуючи перший рік життя Ліцею, варто відзначити, що результати дійсно є. Результати, які об’єднують у собі академічні знання, фізичний та творчий розвиток, а ще – щасливе вільне дитинство. Так, за словами Валентини Барзіон, мами вже п’ятикласника Максима, що теж брали участь у конференції, «наших дітей БТЛ «Радовель» одразу помітили організатори та сказали – цитую: «Ми ще таких дітей не бачили, вони – команда». Тож рік навчання в Ліцеї показав, що наші діти інші, вони найкращі».

 Сам же Максимко словом «найкращий» характеризує Ліцей. Говорить, що йому там добре й затишно – уроки цікаві, їжа смачна, перерви веселі, постійно проводяться різноманітні заходи. Перший навчальний рік у БТЛ «Радовель» приніс йому участь в оркестрі музичних інструментів,  театральних постановках, виїзних змаганнях з таеквон-до, в екологічних акціях, дослідах… усього й не перелічити.

 Підтримує хлопчика й другокласниця Марійка Патюк, одна з наймолодших учасниць конференції. За її словами, якраз перед першим класом батьки разом з нею та її сестричками збиралися переїздити до Чехії, але залишилися спеціально задля навчання в «Радовлі». «Я дуже рада, що навчаюся в Ліцеї. У мене тут багато друзів і най-найкраща вчителька. А ще тут є Михайло Миколайович, який носить нас на руках. Я люблю «Радовель».

Для довідки: Опорний навчальний заклад Біотехнологічний ліцей «Радовель» відкрито 15 вересня 2018 року в селі Радовель Олевського району Житомирської області. Це державний заклад з безкоштовними навчанням та гуртками. Ліцей максимально адаптований для розвитку дітей (включно з тими, що мають особливі освітні потреби). Усі приміщення закладу мають необхідне технічне і технологічне обладнання. Наприклад, кожен клас оснащено інтерактивними панелями нового покоління «EdPro» з ексклюзивною освітньою платформою «MozaBook». Сучасний дизайн та функціональний вміст мають Кулінарна студія, Майстерня по дереву й металу, Студія керамічного мистецтва та інші студії. Кожен день у Ліцеї унікальний: ранкове чаювання в понеділок (для чого діти разом із кондитерами власноруч випікають печиво), вівторок – Кінематографічний день, середа – Проектний день, четвер – Батьківський день і п’ятниця, як уже було зазначено, День самоврядування.

М. Жиліна

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *