Робота в умовах воєнного стану вимагає непростих і системних освітніх рішень, швидкої реакції на події, що змінюються, і, звісно, підтримки різних ланок галузі. Для цього фахівці Директорату фахової передвищої, вищої освіти МОН ініціювали систематичне проведення тематичних онлайн-конференцій, присвячених організаційним питанням функціонування галузі. До цих семінарів долучаються фахівці-фінансисти, працівники ДСЯО, НАЗЯВО, МОЗ, Міністерства культури та інформаційної політики, Офісу Президента та інших структур.
Але не проявляти ініціативу й очікувати на те, що міністерство дасть відповідь на кожне найпростіше запитання, вирішення якого перебуває в компетенції самого закладу, – не варто. На цьому наголосив перший заступник міністра освіти і науки Андрій Вітренко:
– Я впевнений, що інтелектуальний потенціал і рівень кваліфікації наших керівників закладів освіти дозволяють вирішити багато актуальних питань самостійно, без залучення міністерства як додаткової сторони і без перекладання на нього своїх повноважень, – зауважує Андрій Олександрович. Він наголошує на тому, що Закон України «Про вищу освіту» надає закладам досить широку автономію, поєднану із власною відповідальністю за ухвалені рішення. Але водночас заспокоює: до війни не був готовий ніхто, тож багато рішень треба формулювати разом, і ніхто не залишиться з величезними проблемами сам на сам.
Заступник міністра Світлана Даниленко зауважує, що у квітні галузь освіти має фінансуватися вчасно. Однак, за словами Світлани Василівни, внаслідок проведення секвестру бюджету кошти, які закладалися на капітальні видатки, були перерозподілені на оборону та допомогу переселенцям. Водночас міністерство працює над тим, щоб отримати фінансування в рамках реалізації нових урядових програм.
Відповідаючи на запитання керівників закладів, генеральний директор Директорату фахової передвищої, вищої освіти МОН Олег Шаров зауважив, що нині студенти, за необхідності, можуть продовжувати навчання в інших освітніх закладах у порядку внутрішньої академічної мобільності. Однак вони повинні проходити підсумкову атестацію у своєму закладі:
– Ми розраховуємо, що максимально можлива кількість університетів і коледжів, які зараз перебувають у зоні активних бойових дій чи навіть в умовах окупації, зможуть відновити свою роботу. І тоді вони самостійно проводитимуть атестацію здобувачів. Водночас якщо заклад буде переміщено або ж буде задіяний інший протокол, який стосується можливості переведення людей із закладів на тимчасово окупованій території, будуть додаткові роз’яснення, які, зокрема, стосуватимуться місця підсумкової атестації. До речі, якщо заклад працює в дистанційному форматі, то, можливо, в академічній мобільності потреби і немає.
Численні запитання слухачів конференцій стосувалися можливості заміни виконання кваліфікаційної роботи іспитом на випускному курсі, якщо у стандарті спеціальності підсумковою атестацією визначена кваліфікаційна робота. Очільник директорату анонсував наказ МОН «Про проведення атестації випускників закладів фахової передвищої, вищої освіти» (№265 від 21 березня 2022 року). Цей наказ дозволяє керівникам закладів у 2022 році визначати форми атестації здобувачів самостійно. Керівники закладів можуть внести зміни до навчальних планів щодо проходження здобувачами освіти переддипломної практики та відповідної кількості кредитів ЄКТС, перерозподіливши їх на інші освітні компоненти. Згідно з наказом, для випускників закладів фахової передвищої, вищої освіти 2022 року загальна кількість кредитів ЄКТС, передбачена на практичну підготовку, може бути меншою, ніж визначена відповідним стандартом, за умови перерозподілу відповідної кількості кредитів на інші освітні компоненти. При цьому загальна кількість кредитів ЄКТС за освітньою програмою має відповідати вимогам стандарту.
– Хочу звернути увагу, що на рівні бакалавра це ще більш-менш коректно, але на рівні магістра заміна виконання кваліфікаційної роботи іспитом, найімовірніше, призведе до проблеми з визнанням диплома про освіту за кордоном. Тому прошу ставитися до таких рішень дуже відповідально, – зауважив Олег Ігорович.
Що робити представникам закладів, які не встигли подати конкурсні пропозиції до ЄДЕБО для вступної кампанії 2022 року? Олег Шаров відзначив, що, оскільки зміняться правила вступної кампанії, то, вочевидь, доведеться корегувати раніше внесені конкурсні пропозиції, адже не всі заклади зможуть їх підтвердити. 24 березня ВРУ ухвалила Заrон України №7132 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України в сфері освіти», тож чекаємо на зміну моделі вступу.
Також Олег Ігорович закликав максимально уважно ставитися до кожної ситуації, пов’язаної із призовом студентів до ЗСУ й тероборони:
– Ключове прохання – намагайтеся якомога активніше сприяти тим студентам, які сьогодні боронять Україну. Якщо студент перебуває в територіальній обороні, то простіше надати індивідуальний графік. Якщо він служить у ЗСУ, й індивідуальний графік є неможливим – надавайте академічну відпустку, за неможливості швидко отримати письмовий документ – на підставі усної інформації.
Цікавило керівників закладів, чи буде наказ або лист МОН щодо доплат за завідування навчальною лабораторією чи кабінетом під час перебування викладача за кордоном.
– Існує механізм табелювання: якщо людина відсутня і не може виконувати ці функції, ви її не табелюєте і, відповідно, видаєте наказ про зняття доплат. Тільки звертаю увагу, що це ніяк не стосується роботи і зарплати викладача, яку він може виконувати дистанційно, – прокоментував це питання Олег Ігорович.
Генеральний директор директорату наголосив, що керівники закладів мають розрізняти питання підтримки професійної спільноти і питання якісного виконання функціональних обов’язків.
– Наприклад, якщо декан перебуває за кордоном і не може виконувати свої посадові обов’язки, то він може бути переведений на посаду професора чи доцента й вести свої заняття дистанційно, – зауважив Олег Шаров, – а хтось інший виконуватиме функції декана. Життя є життя.
Керівники вишів отримують звернення щодо працевлаштування від викладачів ЗВО, які перебувають у місцях інтенсивних бойових дій. Як їх можна брати на роботу?
– Поки що вони залишаються працювати у своїх закладах, за основним місцем роботи, тому ви можете брати лише за сумісництвом, – відповів Олег Ігорович. – Далі, враховуючи певні державні гарантії цим викладачам і те, як буде організована діяльність цих закладів, чи будуть вони переміщені, чи інтенсивні бойові дії там завершаться, – ухвалюватимуться відповідні рішення.
– Бережіть себе, бережіть працівників і здобувачів освіти, це – наша найбільша цінність, – наголосив, резюмуючи, генеральний директор Директорату фахової передвищої, вищої освіти МОН.– Прошу максимально сприяти всьому, пов’язаному з обороною держави, й особливо – тим співробітникам і студентам, які стали на захист України!
Максим Короденко, Валентина Сорока,